Εξαγωγές Ελληνικού ελαιολάδου στην Κινέζικη αγορά-προώθηση Ελληνικών εταιρειών

OLIVES82

China Oil 2013, 7-9 Απριλίου στο Πεκίνο

Η έκθεση ελαιολάδου ΕΛΑΙΟΤΕΧΝΙΑ 2013 σε συνεργασία με Κινεζική εταιρεία οργάνωσης εκθέσεων διοργανώνουν την China Oil 2013 στο Πεκίνο, στις 7-9 Απριλίου. Σε συνεργασία με την Ελληνική Πρεσβεία στην Κίνα, προωθούν κοινή δράση προβολής και δικτύωσης εξαγωγέων ελαιολάδου στην Κίνα με επιχειρηματικές συναντήσεις Β2Β κατά τις μέρες λειτουργίας της έκθεσης. http://www.eleotexnia.gr

Συγκεκριμένα, η Ελαιοτεχνία έχει αναλάβει να συγκεντρώσει Ελληνικές εταιρείες που επιθυμούν την παρουσία τους στην Κινέζικη αγορά ελαιολάδου, προκειμένου να δειγματίσουν τα προϊόντα τους στους εμπορικούς επισκέπτες της έκθεσης.

Η Κινέζικη αγορά ελαιολάδου αποτελεί μόλις το 1% της αγοράς βρώσιμων φυτικών ελαίων που υπολογίζεται ότι ανέρχεται περίπου στους 42 εκατ. τόνους. Η κατανάλωση ελαιολάδου γίνεται σε αστικές περιοχές και ιδιαίτερα σε πόλεις με υψηλό διαθέσιμο εισόδημα και ισχυρή παρουσία εκπατρισμένων, ενώ η αναλογούσα κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι μόλις 10 γραμμάρια.

Οι Κινέζοι χρησιμοποιούν το ελαιόλαδο ως:

– καλλυντικό, για τη βελτίωση της υφής του δέρματος (από γυναίκες),

– φάρμακο, καθώς σύμφωνα με την παραδοσιακή κινεζική ιατρική βοηθάει στην καταπολέμηση ορισμένων ασθενειών (από μεσήλικες και άτομα τρίτης ηλικίας), και

– μαγειρικό έλαιο (από νοικοκυριά με υψηλότερο εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο)

Η Κίνα στο θέμα του ελαιολάδου υιοθετεί το κοινοτικό πρότυπο τυποποίησης ανοίγοντας τον δρόμο για περισσότερες εξαγωγές από χώρες της ΕΕ, επομένως και από την Ελλάδα. Το πρώτο τρίμηνο φέτος οι ελληνικές εξαγωγές παρθένου ελαιολάδου στην Κίνα ανήλθαν σε 1,19 εκατ. ευρώ, έναντι 256.810 ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011, σημειώνοντας αύξηση 364,5%. Το μερίδιο του ελληνικού ελαιολάδου στην κινεζική αγορά είναι της τάξης του 9% με την Ισπανία και την Ιταλία να κυριαρχούν, έχοντας αποσπάσει μερίδιο 50% και 35% αντιστοίχως.

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΛΑΔΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ 

ΙΣΧΥΡΑ ΣΗΜΕΙΑ (STRENGTHS) 

  • Ικανοποιητικό μέγεθος εγχώριας αγοράς που παρά την μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος μπορεί να απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής.
  • Υψηλής ποιότητας προϊόντα και υψηλή διαφοροποίηση κατά περιοχές με ιδιαίτερα οργανοληπτικά και λοιπά χαρακτηριστικά (γεύση, άρωμα, χρώμα, κ.τ.λ.)
  • Ύπαρξη ευνοϊκών συνθηκών για την ανάπτυξη της βιολογικής ελαιοκαλλιέργειας και την παραγωγή βιολογικών ελαιολάδων.
  • Σημαντικές δυνατότητες υποκατάστασης άλλων καλλιεργειών (βιομηχανικά φυτά) από ελαιοκαλλιέργεια εντατικού ή υπερεντατικού τύπου.
  • Ύπαρξη αρκετών εγχώριων εταιριών ή συνεταιρισμών με ικανοποιητικές παραγωγικές και εξαγωγικές δυνατότητες στον τομέα της τυποποίησης.

ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ (WEAKNESSES) 

  • Διαμόρφωση των τάσεων και των συνθηκών λειτουργίας της διεθνούς, αλλά και της εγχώριας αγοράς (τιμές, αποθέματα, εξαγωγές, κ.τ.λ.) από την πορεία της Ισπανικής παραγωγής.
  • Υψηλό κόστος παραγωγής τόσο σε επίπεδο πρωτογενούς παραγωγής, όσο και μεταποίησης. Υψηλή εξάρτηση του εισοδήματος από επιδοτήσεις.
  • Διαρθρωτικά προβλήματα (μικρό μέγεθος εκμεταλλεύσεων, μεγάλος αριθμός μεταποιητικών μονάδων, ανεπαρκής οργάνωση, μέτριο τεχνολογικό επίπεδο).
  • Χαμηλός βαθμός καθετοποίησης της παραγωγής και χαμηλή προστιθέμενη αξία, λόγω κυρίως της υψηλής συμμετοχής του χύμα ελαιολάδου στην τελική εγχώρια
  • κατανάλωση.
  • Χαμηλά μερίδια της διεθνούς αγοράς τυποποιημένων ή επώνυμων προϊόντων και υψηλή εξάρτηση των εξαγωγών χύμα ελαιολάδου από την Ιταλία. 

ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ (OPPORTUNITIES) 

  • Θετικές επιπτώσεις στην παγκόσμια ζήτηση από την στροφή μερίδας των καταναλωτών στη μεσογειακή διατροφή.
  • Δυσανάλογη αύξηση των τιμών στα υποκατάστατα του ελαιολάδου, που παράγονται από ελαιούχους σπόρους, λόγω της χρησιμοποίησης τους στην παραγωγή βιοκαυσίμων.
  • Αξιοποίηση των δυνατοτήτων του internet και των εναλλακτικών μέσων για προώθηση προϊόντων υψηλής ποιότητας σε εξειδικευμένα τμήματα της αγοράς.
  • Αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει το θεσμικό πλαίσιο για αύξηση του μεριδίου των τυποποιημένων προϊόντων στην εγχώρια, αλλά και την Ευρωπαϊκή αγορά.
  • Ευκαιρίες αύξησης των μεριδίων του Ελληνικού ελαιολάδου στις νέες αναπτυσσόμενες αγορές (Ανατολική Ευρώπη, Κίνα, Ιαπωνία, λοιπές χώρες της Ασίας, Λατινική Αμερική) όπου οι ανταγωνιστές μας δεν έχουν ακόμη εδραιώσει ισχυρές θέσεις.

ΑΠΕΙΛΕΣ (THREATS) 

  • Επιδείνωση της οικονομικής κρίσης και των επιπτώσεων της στα χρηματοοικονομικά των επιχειρήσεων του κλάδου. Μείωση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης και πιθανόν μεγαλύτερη στροφή σε σπορέλαια λόγω μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος.
  • Αρνητικές επιπτώσεις από την Νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, με μείωση επιδοτήσεων και εγκατάλειψη οριακών εκμεταλλεύσεων.
  • Σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα που εμποδίζουν την υλοποίηση των προγραμμάτων εδαφικών βελτιώσεων, δακοκτονίας, αναδιάρθρωσης της παραγωγής, κ.τ.λ.
  • Αύξηση του ανταγωνισμού μακροπρόθεσμα, από τρίτες χώρες που επιχειρούν να αναπτύξουν τον ελαιοκομικό κλάδο με στόχο την κάλυψη της εγχώριας τους ζήτησης ή τις εξαγωγές. www.eleotexnia.gr
  • Μεγαλύτερη συγκέντρωση της παραγωγής και διανομής τυποποιημένου ελαιολάδου σε παγκόσμιο επίπεδο, με αποτέλεσμα τη μείωση της διαπραγματευτικής θέσης των μικρών παραγωγών και χαμηλότερες τιμές στο χύμα ελαιόλαδο.

Πηγή πληροφοριών:

ΚΛΑΔΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ 16 Τράπεζα Πειραιώς -ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ

Νοέμβριος 2011, Έρευνα-Σύνταξη: Δρ Δαγκαλίδης Αθανάσιος

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΑΙΟΤΕΧΝΙΑ 2013 ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ

Τηλ.: 210 7568888 (8 γραμμές)

info@eleotexnia.gr       www.eleotexnia.gr